پروتئین مشتق شده از کراتین ممکن است مزایای ورزش در بیماران دیابتی را تقویت کند

بارها مطالعات مختلف نشان داده اند که ورزش به نفع افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است، اما با درجات مختلف. اکنون، محققان دانشکده ورزش و تربیت بدنی دانشگاه Massey پروتئینی را کشف کرده اند که می تواند به کاهش این اختلافات کمک کند، به طوری که افراد دیابتی توانایی بیشتری برای کنترل قند خون با ورزش منظم به دست می آورند.

در یک مطالعه، محققان به بررسی این موضوع پرداختند که آیا پروتئین مشتق شده از کراتین که در نیوزیلند تولید شده است، می تواند مزایای ورزش را در بیماران دیابتی نوع 2 افزایش دهد. آنها دریافتند که این مکمل پروتئینی همراه با یک برنامه ورزشی 14 هفته ای می تواند تحمل گلوکز را در افراد مسن مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشد، این نتایج امیدوار کننده بود.

در این مطالعه که در نیوزیلند انجام شد، از افراد کم تحرک 35 تا 65 ساله با تشخیص دیابت نوع 2 که تحت درمان با انسولین نبودند، ثبت نام گردید. این مطالعه ی 17 هفته ای شامل 14 هفته تمرینات ورزشی تحت نظارت مربی بود. در کل، آزمایشات سلامت برای ارزیابی تأثیر این تمرینات بدنی و مصرف این مکمل پروتئینی انجام گردید.

بر اساس نتایج اولیه ی این مطالعه، چهار نفر از هشت شرکت کننده که این مطالعه را به پایان رساندند دیگر جزو افراد مبتلا به دیابت نوع 2 محسوب نمی شدند، زیرا سطح قند آنها اکنون در حد طبیعی بود.

دکتر Martin Gram در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: یکی از شرکت کنندگان ما که این مطالعه را به پایان رسانده است، می گوید که او بسیار بهتر می خوابد و متوجه شده است که هوشیاری و تمرکز وی بهتر شده است. وی افزود: یكی دیگر از شرکت کنندگان كه پزشكان وی درمان با انسولین را به او توصیه کرده بودند، پس از اتمام مطالعه، افت قابل توجهی را در مقدار قند خون خود تجربه کرد. او وقتی نتیجه آزمایش خون خود را گرفت، احساس خارق العاده ای داشت و اکنون هدف بعدی او پایین آوردن قند خون خود تا حد طبیعی است.

تصور می شود که این اثرات مفید ناشی از اسید آمینه و ترکیب معدنی منحصر به فرد این پروتئین باشد، که ممکن است از بافت های بدن از طریق مکانیسم های ضد اکسیدان محافظت کند.

دکتر Martin Gram، گفت: مصرف پروتئین کراتین ممکن است به بیماران دیابتی کمک کند که سطح قند خون خود را کاهش دهند. در نتیجه، این مطالعه فرصتی برای ارزیابی این مداخله ی عملی، طبیعی و غیر دارویی امیدوار کننده برای درمان دیابت فراهم کرده است.

منبع:

https://diabetesnewsjournal.com/2016/08/25/protein-supplement-adds-to-benefits-of-exercise-for-type-2-diabetes/